31-05-06

Voila, mijn valiezen zijn gepakt

 

Het was toch 2 X 32 kg dat ge mocht meenemen hé

On international flights , you can have a few times 64 pounds

23:00 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Het vertrek

 

Even nog ter herinnering

Verzamelen rond 8.30 onder het grote infobord inkomhal Zaventem

Be on time

 

22:36 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Het reisschema

Vrijdag 2 juni 2006 : 

- Vertrek vanuit Brussel naar Seattle, Washington
- Ophalen huurwagens.
- Overnachting op hotel te Seattle.


Zaterdag 3 juni 2006 :       

- Ontmoeting met de brandweerdienst van Seattle
- Bezoek aan de Seattle Fire department Station 14 and Fireboat 5

- Toeristisch Down Town Seattle
- Overnachting op hotel te Seattle.


Zondag 4 juni 2006 :       

- Bezoek Boeiing vliegtuigfabriek te Everett, Wa (60 km)
- Overnachting op hotel te Seattle.


Maandag 5 juni 2006 :        

- Verplaatsing Seattle – Portland via Olympia en Mt St Helens (actieve vulkaan). (350 km)
- Overnachting op hotel te Portland.


Dinsdag 6 juni 2006 :       

- Aankomst en ontmoeting met de leiding brandweerdienst Tualatin.
- Verkenning van het inzetgebied met bezoek aan de afgelegen brandweerposten

- Verdeling over de verschillende brandweerposten
- Overnachting in de brandweerposten.


Woensdag 7 juni 2006 :       

- Overnachting in de brandweerposten.

Donderdag 8 juni 2006 :       

- AM Visit fire department WCCCA

- PM Bezoek PDX (luchthaven) en ANG Fire OPS

- PM visit down town Portland

- Overnachting in de brandweerposten.


Vrijdag 9 juni 2006 :       

AM : Visit Training Academy Tualatin Valley

PM Ride along

- Overnachting in de brandweerposten.


Zaterdag 10 juni 2006 :       

Trip to Mt Hood

- Overnachting in de brandweerposten.


Zondag 11 juni 2006 :       

Ride along day

- Overnachting in de brandweerposten.

Maandag 12 juni 2006:       

-         Afscheid brandweerdienst – begin toerisme Portland

-         Beach Trip - Afscheidsdiner met de brandweerdienst

- Overnachting op hotel te Portland.


Dinsdag 13 juni 2006 :       

-         Toerisme Portland Down Town

-         Mogelijkheid tot shopping

- Overnachting te Portland.


Woensdag 14 juni 2006 :       

- verplaatsing Portland - Seattle via scenic kust route

- Overnachting op hotel te Seattle.


Donderdag 15 juni 2006 :       

- Inleveren huurwagens te Seattle (Airport).
- Terugvlucht Seattle => Brussel.


Vrijdag 16 juni 2006 :       

- Aankomst te Brussel, om 09.30 met vlucht DL140

18:59 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fireobservers in the news

In de Pajottenstreek verscheen ondertussen een artikel in de lokale krant.

Ga zelf maar eens kijken

 

http://www.editiepajot.com/asse.htm

12:37 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-05-06

Ons verblijf

Tijdens de brandweerstage verblijven we natuurlijk in de verschillende kazernes van Tualatin Valley Fire & rescue.

Maar er zijn ook nog 7 overnachtingen die we op hotel doorbrengen.

Amerika is in feite een land voor reizigers.

Overal vind je hotels, motels en restaurants.

Dikwijls zijn ze in de onmiddelijke buurt van de snelwegen.

Voor deze reis maakten we gebruik van een amerikaanse website : www.hotwire.com

een echte aanrader, deze site koopt bij de grotere hotelketens kamers op die dan aan sterk verminderde prijs aangeboden worden, zonder echter de juiste lokatie van het hotel mee te delen. Je moet dus beslissen op basis van sterren en prijzen.

 

De ervaring die ik de laatste twee jaar heb opgedaan met hun is echter alleen maar postief. Verblijven in een upper class hotel, en dat tegen een minimum prijs.

Soms to 70 % korting op de prijs krijg je.

 

De eerste drie dagen hebben we een hotel in de buurt van Seattle luchthaven (4 km) van de keten Extended stay in America.

hun website : ga er zelf maar eens op verkenning

 

Ons hotel in portland, van dezelfde keten is

 

Daar hebben we geboekt voor en na het verblijf bij de brandweer.

Snuister maar eens rond door op de logo's te klikken

 

18:48 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-05-06

Uit de krant van vandaag

3 hurt in two-alarm Clackamas complex fire

Monday, May 29, 2006

A two-alarm fire in a Clackamas apartment building early Sunday injured three residents and displaced people in 20 units, Clackamas fire officials said.

The fire began about 2:15 a.m. inside a maintenance shop of the complex at 8118 S.E. Lake Road, said Lt. John Hopkins, a Clackamas Fire District 1 spokesman. Hopkins said the size of the fire and "large potential of life hazard" in a 22-unit section of the complex prompted a second alarm five minutes after the first firefighters arrived.

Three residents were hospitalized for smoke inhalation, but their injuries weren't life threatening, authorities said Sunday.

About 40 firefighters brought the fire under control by 2:50 a.m. Six fire engines, two ladder trucks and three battalion chiefs responded.

TriMet, the American Red Cross and the Clackamas Fire District were providing temporary shelter for people in 20 units who were displaced by the blaze. The cause of the fire remains under investigation.

-- Joseph Rose

 

http://www.oregonlive.com/news/oregonian/index.ssf?/base/...

 

Wegens valiezen pakken iets korter vandaag

19:42 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

28-05-06

Morgen maandag - memorial day

Memorial Day, originally called Decoration Day, is a day of remembrance for those who have died in our nation's service.

Herdenkingsdag, vroeger ook decoratie dag genoemd, is de dag waar men de doden herdenkt die gevallen zijn voor het vaderland.

 

Er zijn veel verhalen van waar het begon, maar in een gedicht van 1867 wordt verhaald over ‘ de plaats waar we neerknielen bij onze ingeslapen geliefden’.

In 1966 werd door President Johnson het stadje Waterloo, New York uitgeroepen als de geboorteplaats van Memorial day. Dit word natuurlijk door velen betwist, maar het belangrijkste van de de dag is dat het een dag is van de verzoening, en niet van de verdeeldheid (denk aan het einde van de burgeroorlog). De vieringen worden officieel gehouden op 30 mei, maar meestal is het de laatste maandag van de maand mei waarop de herdenkingen plaats vinden en die dus een officiele vakantiedag is voor de Amerikanen. Een lang weekend dus, het begin van het zomerseizoen.

 

 

There are many stories as to its actual beginnings, with over two dozen cities and towns laying claim to being the birthplace of Memorial Day.: a hymn published in 1867, "Kneel Where Our Loves are Sleeping" by Nella L. Sweet carried the dedication  While Waterloo N.Y. was officially declared the birthplace of Memorial Day by President Lyndon Johnson in May 1966, it's difficult to prove conclusively the origins of the day. Memorial Day is not about division. It is about reconciliation; it is about coming together to honor those who gave their all.

Officieel werd op 5 mei 1868, door Gen. John Logan, het bevel uitgevaardigd om de dag op 30 mei van dat jaar in te stellen. Op alle graven van het Arlington Cemetary werden bloemen geplaatst, zowel van de noordelijke als de zuidelijke gesneuvelden. Vananf 1890 werd de dag in enkel staten ook erkend als vakantie dag en in 1971 werd het een nationale vakantiedag.

Memorial Day was officially proclaimed on 5 May 1868 by General John Logan, national commander of the Grand Army of the Republic, in his General Order No. 11, and was first observed on 30 May 1868, when flowers were placed on the graves of Union and Confederate soldiers at Arlington National Cemetery. The first state to officially recognize the holiday was New York in 1873. By 1890 it was recognized by all of the northern states. The South refused to acknowledge the day, honoring their dead on separate days until after World War I (when the holiday changed from honoring just those who died fighting in the Civil War to honoring Americans who died fighting in any war). It is now celebrated in almost every State on the last Monday in May (passed by Congress with the National Holiday Act of 1971 (P.L. 90 - 363) to ensure a three day weekend for Federal holidays), though several southern states have an additional separate day for honoring the Confederate war dead: January 19 in Texas, April 26 in Alabama, Florida, Georgia, and Mississippi; May 10 in South Carolina; and June 3 (Jefferson Davis' birthday) in Louisiana and Tennessee.

 

Na het verschijnen van de het gedicht ‘ In Flanders Field’ werd in de states ook een gelijknamige stroming gevormd waarbij door het dragen van een rode klaproos hulde werd gebracht aan de overledenen voor het vaderland.

 

In 1915, inspired by the poem "In Flanders Fields," Moina Michael replied with her own poem:

We cherish too, the Poppy red
That grows on fields where valor led,
It seems to signal to the skies
That blood of heroes never dies.


She then conceived of an idea to wear red poppies on Memorial day in honor of those who died serving the nation during war. She was the first to wear one, and sold poppies to her friends and co-workers with the money going to benefit servicemen in need.

De traditionele herdenkingsplechtigheden gingen echter steeds meer achteruit, en vele Amerikanen weten zelfs niet meer waarom ze nu die verlofdag hebben op de laatste maandag van mei. Het plaatsen van vlaggetjes op de kerkhoven, de herdenkingsparades, in sommige dorpen en steden is het tientalle jaren geleden. Sommige denken dat op deze dag alle overledenen moeten herdacht worden.

Traditional observance of Memorial day has diminished over the years. Many Americans nowadays have forgotten the meaning and traditions of Memorial Day. At many cemeteries, the graves of the fallen are increasingly ignored, neglected. Most people no longer remember the proper flag etiquette for the day. While there are towns and cities that still hold Memorial Day parades, many have not held a parade in decades. Some people think the day is for honoring any and all dead, and not just those fallen in service to our country.

 

Er zijn echter enkel uitzonderingen. In de hoofdstad Washington DC worden op de donderdag voor Memorial day, door de soldaten van de 3e US Infanterie, op alle 260.000 grafstenen op het Arlington Kerkhof een Amerikaans vlagje geplaatst, en ze lopen het hele weekend wachtrondes om zeker te zijn dat de vlagjes blijven staan.

In 2004 werd voor het eerst in 60 jaar opnieuw een Memorial day parade gehouden in de hoofdstad.

 

There are a few notable exceptions. Since the late 50's on the Thursday before Memorial Day, the 1,200 soldiers of the 3d U.S. Infantry place small American flags at each of the more than 260,000 gravestones at Arlington National Cemetery. They then patrol 24 hours a day during the weekend to ensure that each flag remains standing. And in 2004, Washington D.C. held its first Memorial Day parade in over 60 years.

 

 

http://www.usmemorialday.org/backgrnd.html

Via deze link kan je zelf op verkenningstocht gaan

 

18:03 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

TVFR action pictures - last batch

Courtesy of Storm Smith - TVFR Community Liaison

Om jullie alvast in de sfeer te brengen mogen we hier enkele foto's brengen die we reeds toegestuurd kregen.

To smoothen the wait we got some pictures from Tualatin Valley Fire & Rescue

Enjoy the picture and again thanks to Storm Smith an Kristin Chaffee

 
 

 

 

Voor wie thuis nog Discovery Channel kan ontvangen is er morgen maandag 29/05 om 18.00 uur een aanrader : Firehouse, het leven in een brandweerkazerne

http://www.discoverychannel.nl/_listings/index.shtml?sche...

13:44 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

27-05-06

More TVFR action Pictures

Courtesy of Storm Smith - TVFR Community Liaison

Om jullie alvast in de sfeer te brengen mogen we hier enkele foto's brengen die we reeds toegestuurd kregen.

To smoothen the wait we got some pictures from Tualatin Valley Fire & Rescue

Enjoy the picture and again thanks to Storm Smith an Kristin Chaffee

 

 

 

 

19:55 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Onze vlucht volgende vrijdag

Ja volgende vrijdag is het zover

We verzamelen rond 8.15 uur in de luchthaven onder het grote infobord.

de vluchtgegevens :

Brussels, Belgium to New York-Kennedy, NY

 

Carrier
Flight #

Departs

Arrives

Equipment
Type

Flight
Duration

Miles

From

Time

To

Time

Delta 141

Brussels (BRU)

11:30am

New York-Kennedy (JFK)

1:40pm

= 19.40

763

8.10

3667

Total miles:  3667

 

Hier vliegen we met een Boeiing 767-300

 

 

 

 

je kan de flight live volgen op onderstaande link :

http://www.flytecomm.com/cgi-bin/trackflight

 

Tussenlanding op JFK Airport te New York, we hebben ruim 4 uur om de volgende vlucht te halen dus we zullen zeker eens rustig kunnen rondkijken

http://www.panynj.gov/aviation/jfkframe.HTM

 

New York-Kennedy, NY to Seattle, WA

 

 

Carrier
Flight #

Departs

Arrives

Equipment
Type

Flight
Duration

Miles

From

Time

To

Time

Delta 1299

New York-(JFK)

6:00pm

= 24.00

Seattle (SEA)

9:22pm

=6.22

Belgische

tijd

757

6.22

2421

Total miles:  2421

 

 

 

De vlucht gebeurt met een boeing 757

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdverschil tussen Seattle en Brussel bedraagt 9 uur, het is er dus 9 uur vroeger dan in Belgie

 

14:38 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

26-05-06

TVFR Action photo's

Courtesy of Storm Smith - TVFR Community Liaison

Om jullie alvast in de sfeer te brengen mogen we hier enkele foto's brengen die we reeds toegestuurd kregen.

To smoothen the wait we got some pictures from Tualatin Valley Fire & Rescue

Enjoy the picture and again thanks to Storm Smith an Kristin Chaffee

 

 

 

 

Courtesy Storm Smith - TVFR Community Liaison

More tomorrow

19:00 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-05-06

And the countdown continues

 
 

21:07 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

The 2006 Tualatin Valley F&R Group

 

Geografische samenstelling van deze groep

 

 

Other features of this blog is the Guestmap. Put a pin on the map so we can see who is visiting. Je kan hier ook gebruik maken van de gastenmap, een wereldkaart waar je zelf een boodschap kan achterlaten. Belgie mag dan al vol staan, ga maar bij de buurlanden staan, da's geen probleem. On the right hand side, just under the counter.

 

If you want to sent public messages you can use three different methods.

  • there is the mini - chat window

  • there is the mail - me button - zend je bericht via dit knopje

  • under every message is a reaction (reacties) button where you can leave a message.

We will try to make this blog an interactive tools, so the travelers can enjoy the trip, and those who stay at home, can follow what's happening from their lazy seat.

 

16:28 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

24-05-06

En als laatste - mezelf

Hallo, als laatste in de rij mag ik mezelf even voorstellen.

 

Ik ben Paul Vanlook, en zal tijdens deze reis proberen alles vlot te laten verlopen.

 

 

 

Woonachtig en tewerkgesteld in Gavere, Oost-Vlaanderen kan je me vinden in de lokale Luchtmachtbasis ATCC Semmerzake waar ik zorg voor de nutsvoorzieningen of na de dienst bij het lokale brandweerkorps waar men op mij kan rekenen als korpssecretaris en sinds kort als officier van groep 2.

 

                            

Click for more

 

    

Onze gemeente, 'Het prinsdom aan de Schelde'  is trots op haar streekprodukten en zal geen gelegenheid laten voorbij gaan om er mee naar buiten te komen.

Zo zijn we volgend jaar 'Dorp van de ronde' : http://www.gaveredorpvanderonde.be/

 

Maar ook de onmiddelijke omgeving is zeker een bezoekje waard. Gent en Oudenaarde hebben zeker wel wat te bieden.

   

 

 

 

Reizen is naast de brandweer en computers één van mijn grootste hobby's, en dan vooral naar de Verenigde Staten

Ben ondertussen al aan mijn 10de stage toe met de Fireobservers, maar ook privé trek ik regelmatig met vrouw en dochters de plas over, deze groep kan dus rekenen om mij.

 

 

 

 

19:57 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-05-06

Foto ideeën


 

;

 

 

Gevonden bij http://kleinkinderenvanalliet.skynetblogs.be/

22:14 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nu nog nummer 7

Hallo, ik ben Danny Aerenhouts 29 jaar en woonachtig te Maasmechelen

  

Heden ben ik beroepsambulancier in het AZ-Diest 

^^^^ Click for more  ^^^^

In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger ambulancier bij de 100 dienst Lifecare Maasland 

www.lifecare-ambulance-maasland.be

Dit is mijn 3 derde keer dat ik meega, mijn eerste reis was in 1999 naar Atlanta  en mijn tweede was afgelopen zomer naar Jacksonville.

18:59 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-05-06

Voorstelling nummer 6

Hallo iedereen.

 

Ik ben dus Stulens Kristof en 28 jaar en woon in  Hoeselt (limburg)

 
    

 

 

Brandweerman zijn is altijd een beetje  een jongensdroom geweest en het is mooi als dat uitkomt.

Click for more

Ben nu reeds 4 jaar bij de brandweer in Hoeselt een C korps wat bestaat uit 32 heel toffe collega’s waar ik al talrijke interventie’s heb mee mogen beleven. Sinds vorig jaar heb ik mijn 100 badge DGH behaald (dringend geneeskundige hulp) en rij ik eveneens met de ziekenwagen in onze regio.

 
        
 

Het is mijn tweede stage in Amerika en hoop dat het  weer zo tof  gaat  worden als de vorige.Jacksonville oktober 2005.

 

^^^ Click for more ^^^

www.brandweerhoeselt.be

 

Ik wens  iedereen veel leesplezier toe en hoop dat we weer een veilige stage mogen beleven.

Groetjes

Kristof

 

22:40 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

21-05-06

En hier is nummer 5

Dag Paul,
Hier mijn voorstelling,

 


Ik ben 29 jaar en ben als verpleegkundige werkzaam op de
spoedgevallendienst van het AZ-VUB te Jette.  Daarnaast ben ik nog
vrijwilliger vpk-ambulancier en brandweerman te Asse.

Al van kinds af was ik gefascineerd door brandweer en wou ik er ook mijn
beroep van maken, maar om toch een diploma extra te hebben heb ik dit in
de lijn van mijn hobby gekozen en ben ik daarom verpleegkunde gaan studeren.

Alles wat met Dringende geneeskundige hulp en brandweer te maken heeft interesseert mij!

Een reis naar amerika om stage te mogen lopen bij de brandweer was en is  daarom ook een droom die nu uiteindelijk in vervulling gaat!!!!
Zeker met mede gelijkgezinde collega's ben ik er zeker van dat dit een onvergetelijke en leerzame reis gaat zijn.

Click for more

Collegiale groet, De Bondt Guy

20:48 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-05-06

Voorstelling 4de teamlid

Hier is de volgende in onze reeks, we zijn dus halverwege.

Hey Paul,
Je had me gevraagd om mezelf eens voor te stellen.
Ik ben Bjorn Van den Berghe uit Sint-Lievens-Houtem. Kleine gemeente op 20 minuten van Gent, Oost- Vlaanderen dus.

Ik ben geboren te Zottegem op 20/06/1985. Ik bereik de leeftijd van 21 jaar dus net niet op de stage.


Van opleiding ben ik installateur van domotica- en alarmsystemen.

Mijn grootste passie is echter brandweer.
Momenteel ben ik vrijwilliger bij brandweer Zottegem / voorpost Sint-Lievens-Houtem.

More info - click the pictures


In november dit jaar zal ik 2 jaar actief zijn als 'op interventie gaande' brandweerman.
Ik ben mijn opleiding bij de brandweer begonnen in september 2003.
Ik heb reeds geprobeert om van mijn hobby mijn hoofdberoep te maken.
Ik had me ingeschreven bij brandweer Aalst, maar ben jammer genoeg afgekeurd voor mijn ogen.
Verder hou ik wel van avontuurlijke en speciale "dingen".

Historic link to the city - click picture

Zo heb ik al uit een vlieger gesprongen, luchtdoop gemaakt boven eigen gemeente, stuntvliegen (passenger;) ) van een kraan gesprongen, klimmen, fire walking, ge-figureert,...
kortom, niks is me te hoog of te diep.
Onder dit motto ben ik ook in opleiding voor diepzeeduiker.
Dit is het zoal, wie vragen heeft mag die altijd stellen.
Wat betreft de stage, hoop ik een unieke belevenis mee te maken, en uiteraard veel te leren.

 

 


20:14 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Bijna vergeten

NOG

in OREGON

00:50 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

19-05-06

Voorstelling 3e teamlid

Misschien iets korter dan de vorige dagen maar hier is :

Hallo, Marco Contrino is mijn naam.

 

31 jaar en beroepsbrandweerman bij het Genkse korps.

 

Dit is mijn eerste maal dat ik met fireobservers Amerika bezoek. In mijn vrije tijd doe ik aan judo, fotografie, fitnessen en reizen. Ervaring opdoen en sight-seeing zijn de reden dat ik mij inschreef voor deze trip.

Een aanrader voor iedere hulpverlener.

Gegroet, Marco

22:51 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-05-06

Aan de pomp

 

Ik kreeg deze week een verontrustend berichtje van mijn correspondente in Oregon.

As you've probably seen in the news, the gasoline prices are soaring. Today, the average price per gallon is $3.00. Just thought you'd want to know!

Also, you should know that in the State of Washington, you can fuel the car yourself, but as soon as you are in Oregon, it is against the law to fuel the car yourself at commercial gas stations. You have to let the attendant fuel the car (which I like because I hate to get out in the rain and deal with the pump!) The service is nice, but ultimately we pay more for it.

 

Het antwoord dat ik terugstuurde ging als volgt

Hi,
Now let me scare you.
the price of gas in Belgium is 1.35 euro per liter
1 gallon is 3.74 liters
1 euro is 1.28 dollars
so we must be paying like 4.80 dollar per gallon
and it has been like that the last two years

Dat men dus in Oregon zelf zijn wagen niet mag voltanken, vindt ik wel grappig. Toch één manier om voor werkgelegenheid te zorgen.

21:42 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Voorstelling 2e teamlid

 

 

Hallo iedereen,

Mijn naam is Frederick maar iedereen zegt Fred.
Ik ben 23 jaar en werk al 3 jaar op de spoedopname van het ziekenhuis van zottegem waar ik als verpleegkundige met de MUG en de ziekenwagen uitruk.


Ik ben al 5 jaar actief binnen het systeem van de dringende medische hulpverlening: 2 jaar als ambulancier en 3 jaar als verpleegkundige en ik doe het nog steeds met volle overgave. Ik beschouw het niet als mijn werk maar als een passie. Ik ben één van die mensen die van zijn hobby zijn beroep heeft kunnen maken.

Welcome to the city of Geraardsbergen

Click the picture to enter the city

 



Naast mijn job in het ziekenhuis ben ik actief als vrijwilliger in het Rode Kruis Halle en binnenkort als brandweerman in het korps van mijn woonplaats Geraardsbergen aangezien ik verleden week geslaagd ben in mijn fysieke proeven EUREKA!!!!

These cookies is only available in the city

and they taste great

name : mattetaarten (no translation available)

 

 

More postcards of the city or the fire dept



Dit zal mijn 2de stage zijn met de fireobservers. ik ben in 2005 meegegaan naar Jacksonville, Fl. en deze stage was me zo bevallen dat ik niet kon wachten om dit nog een keer mee te maken.

 



Greetz en tot blogs,
Fred De Vos aKa Brommerke :-)

19:28 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

uit de krant van vandaag

 

A night with one department that answers every call

Een nachtje in station 61 van Tualatin Valley Fire & Rescue

Thursday, May 18, 2006

Oproep voor dronken meisje

The station lights clicked on at 2:27 Saturday morning, waking Station 61's firefighters from what was beginning to look like a rare night of undisturbed sleep. The voice of a dispatcher coming over the station's speakers announced that a 15-year-old girl had passed out after a night of heavy drinking. Her parents were understandably worried. Engineer Chris Weaver pushed the button to raise the overhead door and fired up Squirt 61's engine as the three other members of the Tualatin Valley Fire & Rescue crew climbed aboard. In less than 90 seconds, the rumble of the truck's diesel engine echoed off homes and businesses in the dark stillness.  Inside the cab -- I filled the usually empty fifth seat -- everything was calmly routine.  Capt. Lance Bicket, commander of Station 61 at Southwest Murray Boulevard and Butner Road, began watching for traffic on the truck's right side, telling Weaver when it was clear to cross through intersections.  In the seat behind Bicket, firefighter Andrew Hagman pulled a notebook from a rack of binders and searched for the page detailing the layout of the apartment complex off Barnes Road in the Cedar Mill area. Weaver cautiously navigated the truck into the driveway. The rig is just less than 40 feet long, so moving it through the tightly curved lot was like steering an aircraft carrier in a pleasure-boat marina. When the crew opened the apartment door, the girl's parents were near panic. They said they don't drink and didn't know what to do.

As the rest of the team checked the girl, firefighter Al Pimentel spoke in Spanish, calming the parents' fears and explaining why it would be best to take the girl to a hospital where she could be watched by people with experience. "She's gonna be awfully sick in the morning," Hagman said as the ambulance crew took her aboard.  Forty-five minutes after they were rousted from their sleep, the crew were headed back to the station to try again.

Steeds aandachtig zijn, hier kan de volgende oproep zijn

On the return trip they glanced toward the old shopping center at Murray and U.S. 26 and talked about where they would lay hoses, tap hydrants and attack a blaze if the structure ever caught fire. "You always look ahead," Bicket explained. "Much of this job is simply being prepared."  Back at the station, they checked their gear, refilled the medicine box and headed back to the dorm rooms. But sleep was short-lived.

Volgende oproep, verkeerongeval, wagen tegen verlichtingspaal

We were barely horizontal when the lights flashed again. The alarm sounded and a voice over the speaker directed us to a single-car accident on Southwest Walker Road. A young woman returning from a party said she fell asleep. Her car slammed through a guardrail and wedged itself between a large tree and a utility pole.

"She's one lucky young lady," Bicket said as he surveyed the damage and considered what it could have been like if she had hit the tree or the pole.  Beaverton police, who also came to the scene, said they would follow her to the hospital, where she would be charged on suspicion of driving under the influence of alcohol.

Speciale 8 uur durende sessie voor locale politici

Station 61 was among eight involved in Tualatin Valley Fire & Rescue's recent Community Academy, which gathers political, business and community leaders -- and, in this case, me -- for a round-the-clock, full-immersion look at the public safety agency. It included eight hours of classroom work, along with drills on how to pull hoses, drive an engine and tap a fire hydrant. My classmates included Tualatin Mayor Lou Ogden, Tigard Mayor Craig Dirksen and Legacy Meridian Park Hospital administrator Allyson Anderson. We hustled to get into a set of turnouts in less than 75 seconds, a prerequisite before being assigned to stations for an overnight shift. Later, we joined crews as they responded to trash fires, multicar wrecks and medical emergencies ranging from a suicide attempt to a dog bite so small it didn't merit a Band-Aid. In between, the guests helped make dinner, clean up and learn about the culture of a fire station.  It is a mix of fraternal congeniality, military precision and high esprit d'corps.  

 

Brandweermannen, toch nog helden

In the station house, the attitude is so casual you would be hard pressed to figure out who is in charge. On a call, each crew member is responsible for every other member of the team, and often for the lives of those they are helping. Not everyone is capable of working under those pressures, but the rewards are without parallel. Part of it is public trust.

In an era when much of the U.S. public has grown distrustful of its civil servants, firefighters remain among the nation's heroes.  But it's hard to qualify for that status. During the most recent round of applications, 1,600 people tried out for 16 Tualatin Valley Fire jobs. And even after a rigorous application and test, 10 percent to 15 percent of those accepted don't make it through the district's version of basic training. What's left, says Chief Jeff Johnson, are the best of the best. "We pick people who have that sense of duty in their heart and in their head," Johnson says. "And then we train their hands."  That is exactly whom you want in Station 61 when the lights go on at 2:27 a.m.

 

Jerry F. Boone: 503-294-5960; jerryboone@news.oregonian.com or jfboone@aol.com; 1675 S.W. Marlow Ave., Suite 325, Portland, OR 97225

 

www.oregonlive.com

op de voorpagina foto's uitslaande brand van vanacht

15:50 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-06

Voorstelling van de deelnemers - part 1

We hebben nu al zoveel verteld over waar we naar toe gaan.

Nu even de groep voorstellen. Let me introduce the group that will be traveling

 

To start with - om te beginnen : From Lennik - Carl Verstrepen

 

Dag beste kijkers, op vraag van Paul wil ik me hier graag effe voorstellen.

 


Ik ben Carl verstrepen, 27 en woonachtig te Lennik waar ik reeds enkele jaren brandweerman ben. In '96 trad ik toe tot het korps. Brandweerinterventies, met de ziekenwagens rondbollen of de seinkamer bemannen....het behoort allemaal tot mijn taken.

Click the picture for more fire dept info

 


Het is mijn 4de keer dat ik nu meega naar de States. De eerste keer was in 2004 als deelnemer aan de stage naar San Diego. Daarna ben ik als begeleider meegegaan naar Reno, Jacksonville en nu dus ook naar Tualatin Valley.

Ik kijk er alvast naar uit om met de fijne groep van 8 man naar het Verre Westen te trekken!

 



Ikzelf heb ook een blog aangemaakt. Die kan je nu reeds bezoeken en dat moet je blijven doen tijdens onze stage want die zal dan ook dagelijks bijgewerkt worden met verslagen en foto's. Paul zal het wel ok vinden hoop ik dat ik hier een beetje reclame maak dus....

 

 



Tot later!

 

17:32 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-05-06

Layout blog aangepast

Vandaag geen lang verhaal.

Na contact met de brandweerdienst heb ik de links gekregen van de lokale pers

Via de links hier onderaan in de eerste kolom, vind je de verschillende kranten en tv stations uit de streek.

 

Ook heb ik een knopje mail bijgevoegd.

Op die manier kunnen de verschillende deelnemers vanuit hun brandweerstation tijdens de stage hun dagverslagje doorsturen, en kunnen de thuisblijvers ook berichtjes doorsturen die we dan op de blog plaatsen. Op die manier maken we er een echte interactieve blog van.

 

Verder kan natuurlijk iedereen via het kleine chatvenster korte berichtjes achterlaten of elke dag via de reacties onder elke posting hun nieuwsberichten achterlaten. Kan je nu ook al en het zorgt ervoor dat het allemaal nog leuker wordt.

 

 

19:30 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-05-06

Dalmatiers - de brandweerhond ? - deel II

FIREFIGHTER HISTORY ,STORIES AND MEMORIES -  part II

 

While all the facts are well founded, there is a common but false rumor that these spotted dogs that breed enthusiasts would like dispelled. It's that Dalmatians are kept at firehouses because they're deaf and therefore, the siren does not bother their ears nor make them "spook" like it would other dogs.
Toch is er toch een wijdsverspreid maar vals gerucht dat door de kwekers van deze bevlekte honden graag toegelicht zou worden. Het gerucht is dat Dalmatiers die gehouden worden bij brandweerkazernes, doof zouden zijn. En daarom hindert de sirene hun oren niet, noch maakt hen "dol" zoals bij andere honden.

 

 


"I once heard that on national TV and could not believe my ears," says Chris Benoit, president of the Chicagoland Dalmatian Club. "It's true that there is a problem with deafness in the breed, but that story is totally false!"
"I hoorde dat eens op nationale TV en kon niet mijn oren geloven," zegt Chris Benoit, voorzitter van de Dalmatische Club Chicagoland. "Het is waar dat er een probleem met doofheid is in het ras, maar dat het verhaal!" totaal onjuist is


What is true is that Dalmatians are the fastest growing breed of dog in America today. A relative rarity until recent years, Dals are expected to soar into the top ten soon, right up there with beagles and dachshunds.
Wat waar is, is dat Dalmatiers het snelste groeiende ras is in Amerika vandaag. Een relatieve zeldzaamheid tot enkel jaren geleden, zijn Dalmatiers nu bij de tien meest populaire rassen, samen met de beagle en de dashond.

 


Spots in Fashion / Spikkeltjes in de modewereld

Another thing that's true is that these dogs have spots everywhere--even inside their mouths and on the bottom of their paws! And they've become the polka dot darlings of advertising and fashion photographers, who say they like the high contrast of these black and white dogs.
Still, the Dalmatians haven't lost their old status as the fireman's friend. For example, in Middletown Connecticut alone, individual fire fighters own Dals named "Hydrant", "Chief", and "Cinder".
Een andere waarheid is dat deze honden overal vlekken hebben -- zelfs binnen in hun mond en onderaan hun poten! En zij zijn de polka punt darlings van reclame en de modefotografen geworden, die zeggen dat zij houden het hoge contrast van deze zwarte en witte honden. Toch hebben Dalmatiers hun oude status van ‘vriend van de brandweerman’ niet verloren. Zo is er bijvoorbeeld, in Middletown Connecticut alleen, enkele brandweermannen die Dalmatiers hebben met namen als "Hydrant", "Commandant", en "As".


That tradition holds across America. Even today, where there's smoke, there's likely fire...and where there's a firehouse, there's likely a Dalmatian.
Die traditie houdt aan in Amerika. Zelfs vandaag, waar er rook is, daar is waarschijnlijke vuur... en waar er een brandweerkazerne is, daar is waarschijnlijk een Dalmatier.
--------------------------------------------------------------------------------

 

The Dalmation is a strong, muscular, active dog capable of great endurance and considerable speed."
Dalmation is een sterke, gespierde, actieve hond die over grote uithouding beschikt en aanzienlijke snelheid kan halen


"Dalmations not only look aristrocratic but behave like gentlemen. Neat and clean, short coated and sensible."
"Dalmatiers lijken niet alleen aristrocratisch, hij gedraagt zich als heer. Keurig en schoon, kortgeknipt en gevoelig."


"They were orignally known as 'coach dogs' in England, where they were used as guards for the mail and later accompanied fashionable carriages. In the stables and fire stations of London, the Dalmation proved it was no mere decorative mascot. It destroyed rats and other vermin. Almost inevitably, given its great capacity and almost insatiable desire for exercise, it was invariably turned out with the fire engine and raced with the horses through the streets. During this time thoughout North America, it acquired the nickname 'The Fire House Dogs.
"Zij werden oorspronkelijk ' postkoetshonden ' genoemd in Engeland, waar zij als bewakers van de post werden gebruikt en later de postkoetsen begeleidden. In de stallen en de brandweerposten van Londen, was bewezen dat de Dalmatier geen zuivere decoratieve mascotte waren. Het vernietigde ratten en ander ongedierte. Gezien zijn groot uithoudingsvermogen en bijna onverzadigbaar verlangen voor oefening, was hij steeds mee met de brandweeruitruk en rende met de paarden door de straten. Tijdens deze periode in Noord-Amerika, verwierf het dier de bijnaam ‘ de Honden van Brandkazerne.


It's gentle disposition was attractive to children, horses, and those hardy pioneers who manned the old pumpers. The occupational hazards of those early Firefighters remain, still taking their toll of smoke filled lungs, burned hands, smashed knees, wrenched backs, and heart attacks. The mascot has retired to hearth and home but faithfully carries on as the symbol for fire protection."
Het zachte karakter was aantrekkelijk voor kinderen, paarden, en die sterke pioniers die de oude pompwagens bemanden. De beroepsgevaren van die vroege Brandbestrijders blijven, er zijn nog steeds met rook gevulde longen, verbrande handen, gebroken knieën, zere ruggen, en hartaanvallen. De mascotte heeft zich aan haard teruggetrokken maar blijft trouw als symbool voor brandbescherming."

 

Gevonden op http://firefighterwayne.blogspot.com/

Vertaald door mezelf

18:29 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

14-05-06

The myth : dalmatian firedogs - part 1

FIREFIGHTER HISTORY ,STORIES AND MEMORIES

Why are Dalmations Firehouse Dogs? – Waarom noemt men Dalmatiers brandweerhonden
Here's the Answer in Black and White – Hier is het antwoord zwart op wit
Reprinted from May/June 1992 issues of Reminisce Magazine


Ever see a fire truck in a parade without a Dalmatian in the seat up front or in the lap of a smiling fireman riding in back? Ever visit a firehouse without having one of those black and white spotted dogs come wagging up to you?
Heb je ooit een  brandweerwagen in een parade gezien zonder een Dalmatier in de zetel vooraan of op de schoot bij een glimlachende brandweerman die achteraan meerijdt? Ooit een brandweerkazerne binnengewandeld weer ze geen van die zwarte en witte bevlekte hond hebben die je komt begroeten?

 


Why is that? Why do Dalmations and firehouses go together like smoke and fire? The answer is interesting, and one you'll likely recall every time you see the Dalmation/firehouse combo from now on.

Waarom is dat? Waarom gaan Dalmatiers en brandweerkazernes samen als rook en vuur? Het antwoord is interessant, en u zal het waarschijnlijk herinneren telkens u de combinatie van Dalmatier/brandweerkazerne van nu af aan ziet.


It all began in the days of stagecoaches. Horse theft was so common back then that many stagecoach drivers strung a hammock between two stalls at night, then slept behind their horses to guard against thieves.
Het begon allemaal in de tijd van stagecoaches. Een diefstal van je paard was toen veel voorkomend dat vele stagecoach bestuurders ‘s nachts een touw tussen twee boxen vastbonden, om dan achter hun paarden te gaan slapen om ze te bewaken.

 

 

But, if the driver owned a Dalmatian, he could sleep in the house or the stagecoach hotel. Why? Because it was observed that Dalmatians formed an amazingly tight bond with horses. When they became close as with a team, no stranger would dare lay a hand on them.
Maar als de bestuurder een Dalmatier bezat, kon hij in het huis of het stagecoach hotel slapen. Waarom? Omdat men opmerkte dat Dalmatiers een ongelooflijk sterke band met de paarden hadden. Als die band echt hecht werd, zou geen vreemdeling het durven om hen te scheiden.


Once the knowledge of this trait spread, more coach drivers went to great lengths to get Dalmatians to watch their teams. In fact, this practice became so common that Dalmatians were first called "coach dogs". They were used by coach drivers centuries ago in England, Scotland and Wales.
Zodra de kennis van deze eigenschap bekend geraakte, gingen meer bestuurders moeite doen om hun Dalmatiers op te leiden om op hun span te letten. In feite, werd deze praktijk zo gemeengoed dat Dalmatiers eerst "postkoetshonden" werden genoemd. Zij werden al gebruikt door postkoetsbestuurders, eeuwen geleden in Engeland, Schotland en Wales.


 

Horse's Best Friend?

De beste vriend van het paard?

 


"Dalmatians have always gotten along well with horses," says Esmeralda Treen of Milwaukee, Wisconsin, a recognized authority on the breed. "Horses are gregarious and feel the need for company. You can't leave them alone too long. Dalmatians take to horses and become 'companions'. Back in the stagecoach days, the 'Dals' would run alongside the coaches, or under the rear axle of the moving coach. They'd keep up with the team as far as it ran, sometimes over 20 or 30 miles a day.
"Dalmatiers kwamen altijd al goed overeen met paarden," zegt Esmeralda Treen van Millwaukee, Wisconsin, een gekende expert van het ras. “De paarden zijn kuddedieren en hebben nood aan gezelschap. U kunt hen niet te lang alleen laten. Dalmatiers hechten zich aan paarden en worden ' metgezellen '. Terug in de postkoets dagen, zouden ' Dals ' naast de postkoets, of onder de achteras van de bewegende koetsen lopen. Ze bleven bij het span zo ver het ook liep, soms meer dan 20 of 30 mijlen per dag.


"When the coached reached the inn, the coachman left the dog to guard the team as well as luggage in the coach," Esmeralda explains. "IF the coachman stayed to guard, a robber would sometimes distract him in conversation while others pilfered the goods. They couldn't pull that ruse on the Dal, since they're very alert dogs."
"Als de postkoets de herberg bereikte, liet de bestuurder de hond achter om het span en de bagage in de koets te bewaken," Esmeralda verklaart. "Als de bestuurder bleef om alles te bewaken, zou een rover hem soms in een gesprek afleiden terwijl anderen de goederen plunderde. Zo een stunt konden ze niet met de hond als bewaker, aangezien zij zeer waakzame honden zijn.

 


When horse numbers grew here in the New World, the number of Dalmatians grew with it for the same reason they were popular in the Old Country. And, since every firehouse back then had a set of fast horses to pull the pumper wagon, it became common for each group of firemen to keep a Dalmatian.
Toen er meer paarden kwamen hier in de Nieuwe Wereld, groeide het aantal Dalmatiers om de zelfde redden omdat zij in het Oude Land ook populair waren. En, aangezien elk brandweerstation toen een reeks snelle paarden had om de pompwagen te trekken, werd het normaal voor elke groep brandweermannen om een Dalmatier te houden.


Again, the spotted dogs not only guarded the firehouse horses, they kept them company during their long, boring waits between fires. And, when they took off for a fire, the dog would run alongside the pumper.
Opnieuw, bewaakten de bevlekte honden niet alleen de firehouse paarden, ze hielden hen gezelschap tijdens het lange wachten tussen oproepen. En, als zij dan voor een brand uitrukte, bleef de hond naast de pomp lopen.


The horses are gone from the fire stations today, but the Dalmatians aren't. The tradition has been carried on, and it may be as much for the looks and appeal of these beautiful dogs as it is for their nostalgic tie to yesteryear.
P
aarden zijn er vandaag niet meer op de brandposten, maar Dalmatiers wel. De traditie werd verdergezet, en het kan zijn dat zo veel charme en aanhankelijkheid de reden zijn om deze mooie honden toch een plaats te geven in de kazerne’s , ter ere van de nostalgie van vroeger.


Gevonden op http://firefighterwayne.blogspot.com/

Vertaald door mezelf

 

10:31 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-05-06

TVFR - Station numbers - personeelsbezetting

Enkele dagen terug toonde ik je al de kaart van het interventiegebied en de inplanting van de verschillende kazernes

 

 

Om organisatorische redenen is het interventie gebied ingedeeld in drie battalions.

Er word gewerkt in drie shiften, A - B - C

Elke dag is er 88 man van dienst en zijn er twaalf reserven die zorgen dat er verlof kan genomen worden.

Er zijn ook steeds een 16-tal personen in opleiding.

Na het volgen van de cursus aan het lokale opleidingcentrum van 480 uur moeten deze aspiranten nog negen maanden meedraaien in de kazerne om zich te vervolmaken. Vrijwilligers kunnen na het volgen van de basiscursus 120 uur opgeroepen worden en meedraaien in het systeem.

 

Tualatin Valley Fire & Rescue Training facility

Een ploeg van twintig mensen staat hier in om de nieuwe mensen op te leiden en om ervoor te zorgen dan het vaste personeel op regelmatige tijdstippen bijgeschoold wordt en geinformeerd wordt over nieuwe ontwikkelingen op brandweertechnisch gebied. Zo te zien geeft het gebouw ook enkele mogelijkheden om de mensen in opleiding in allerlei omstandigheden te laten oefenen. Wij hebben er in elk geval een afspraak op vrijdag 9 juni.

 

We hadden het gisteren al even over het aantal tussenkomsten, zo'n kleine 35.000 per jaar. Ik kreeg ook nog een detaillijst met het aantal oproepen per kazerne. Enkele getallen nog om af te sluiten.

 

 

 

Je kan uit deze getallen duidelijk afleiden dat de medische tussenkomsten, het merendeel van de opdracht uitmaken. In Amerika is het nu eenmaal de regel dat telkens iemand naar de noodcentrale 911 belt, er ook steeds een brandweervoertuig uitgestuurd wordt om eventueel medewerking te verlenen en toegang te verschaffen.

Waar wij kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van huisdoktors is het ginder de gewoonte om voor elk kwaaltje langs te gaan in het ziekenhuis. En voor wie geen vervoer heeft, is de oproep 911 soms de uitkomst om tot bij een dokter te geraken. Een van de markantste oproepen tijdens een vorige stage was een oproep, op 800 m van de kazerne, van een oudere man van rond de 85. Met gierende banden en loeiende sirene verlieten we de kazerne om 800 m verder te stoppen en op verzoek van de man staken we een handje toe om zijn echtgenote van 83, die uit het bed was gevallen, terug in de bedstee te helpen. Mission accomplished, en omdat het toch rond 9 uur 's avonds was maakte we een kleine omtoer om nog een portie ijscreem op te halen voor bij de buis.

Dat meeleven in de kazerne is echt onbeschrijfelijke, maar meer hierover tijdens ons verblijf ginder in

 

18:01 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-05-06

TVFR - More facts & figures

Buiten de standaard voertuigen, autopomp en ladderwagen, beschikt het korps ook over enkele speciale voertuigen, die vooral ten dienste staan van hun specialisatie teams. Reddingen op grote hoogte of diepte, bestrijden van incidenten met gevaarlijke stoffen, tussenkomsten op water.....

Zoals bij alle hulpdiensten is het takenpakket zo divers dat we alles moeten aankunnen.

 

Misschien iets minder alledaags zijn hun tankwagens. Bij ons is dit standaard dat we bij elke dienst wel een tankwagen aantreffen, in de stedelijke gebieden in Amerika is dit eerder uitzonderlijk. Het openbare hydrantennet is meestal voldoende om de blusactiviteiten binnen de woonzones te ondersteunen.

Omdat Tualatin Valley ook een paar afgelegen en bosrijke gebieden binnen het interventiegebied heeft moet men ook hier soms betrouwen op de watervoorziening via tankwagens.

 

 

en overzicht van de tussenkomsten in 2005.

Het eerste wat misschien opvalt is dat men een duidelijk onderscheid maakt in de statistiek tussen 'type oproep bij het inbellen' en 'het werkelijk aangetroffen incident'. Zo kreeg men 4700 oproep voor brand, terwijl men in werkelijkheid 1100 echte branden bestreden heeft. 1100 branden, dat zijn er dus elke dag 3.
Bij een totaal van 34.000 oproep komt dit neer op 93 uitrukken per dag. Hopelijk kunnen we er daarvan een paar meepikken volgende maand.
 
 

Dat er een evolutie zit in het aantal oproepen is natuurlijk te verklaren door het uitbreiden van hun interventiegebied. Zo sloten in 1998 en 2004 telkens nieuwe gemeenten zich aan bij de brandweerzone. Ook dit is een apart fenomeen dat we hier zullen aantreffen en waar we de nodige informatie zullen krijgen tijdens de eerste dag van ons verblijf (6 juni). We beginnen ons bezoek aan de brandweerdienst met een uitgebreide informatie meeting, om daarna even een kort bezoekje te brengen aan enkele afgelegen brandweerkazerne's.

That's all folks, there will be more later

16:20 Gepost door Fireobservers in Oregon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |